kontakt    mapa strony  
    polski   english

Bloki obieralne dla studiów I stopnia

Blok obieralny: Inteligentne systemy autonomiczne

Opiekun bloku: prof. dr hab. Krzysztof Ślot

Systemy obdarzone inteligencją to dziś standard techniki, a umiejętność ich tworzenia to przepustka do przyszłości dla inżyniera informatyka.

Oferujemy możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie opracowywania i implementacji algorytmów sztucznej inteligencji, działających w świecie rzeczywistych obiektów - inteligentnych maszyn świata Internetu Rzeczy (IoT).

Wiedza na temat tego jak budować autonomiczne pojazdy, jak wyposażać je w zmysły oraz jak sprawić by się uczyły i myślały, zostanie wprowadzona od poziomu podstawowego.

Osiągnięcie zakładanych celów będzie możliwe dzięki ścisłemu ukierunkowaniu prezentowanego materiału.

Zajęcia laboratoryjne będą miały formułę jednego projektu, realizowanego przez dwa semestry, stopniowo wzbogacanego o wprowadzane, nowe treści.

   
 
 
Sem VI
Sem VII
l.p. Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
w
ć
l
1 Programowanie systemów autonomicznych
2
 
10
 
20
 
 
 
2 Automatyczne rozumienie obrazów i sygnałów
3
 
20
 
10
 
 
 
3 Systemy inteligentne
3
 
 
 
 
15
 
15
   
8
 
30
0
30
15
0
15

Blok obieralny: zarządzanie sieciami komputerowymi

Opiekun bloku: dr inż. Łukasz Sturgulewski

Znajomość technologii sieciowych, w szczególności zasad działania i konfiguracji dynamicznych protokołów routingu jest obecnie niezwykle istotna dla wszystkich inżynierów informatyków.

W ramach bloku obieralnego studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi zagrożeń w systemach informatycznych oraz procesem ciągłego zwiększania poziomu bezpieczeństwa między innymi poprzez audyt i testy penetracyjne.

Szczegółowe zagadnienia realizowane w ramach bloku są następujące: audyt bezpieczeństwa, audyt infrastruktury, audyt legalności oprogramowania, testy penetracyjne, ataki socjotechniczne, e-mail spoofing i phishing, PKI, klonowanie i podrabianie certyfikatów oraz fałszowanie stron, ARP spoofing, DNS spoofing, ataki na SSL, honeypot, routing statyczny i protokoły routingu dynamicznego: RIPv1, RIPv2,EIGRP, OSPF oraz dodatkowo ACL, translacja adresów (techniki NAT i PAT), łańcuchy IP oraz mechanizmy tunelowania.

 
 
 
 
Sem VI
Sem VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
w
ć
l
1
3
 
15
 
15
 
 
 
2
3
 
 
 
 
15
 
15
3
2
 
15
 
15
 
 
 
 
 
8
 
30
0
30
15
0
15

Blok obieralny: zaawansowane programowanie sieciowe

opiekun bloku: dr inż. Radosław Wajman

Chmury obliczeniowe, platformy mobilne, multimedia to jedne z najbardziej powszechnych aspektów programowania współczesnych aplikacji użytkowych.

Obecne rozwiązania coraz częściej opiewają o standardy oparte właśnie o komunikacje sieciową w celu transmisji zadań do ich realizacji w chmurze oraz odebrania i prezentacji wyników na ekranie dowolnego urządzenia.

Błyskawiczna synchronizacja informacji pomiędzy urządzeniami np. przy wykorzystaniu protokołu WebSocket oraz wykorzystanie API wspierającego przetwarzanie informacji multimedialnej (obraz, audio i wideo), ale również techniki projektowania dynamicznych interfejsów urządzeń mobilnych stanowią sedno całego bloku.

W ramach trzech przedmiotów studenci opracują trzy moduły, które w konsekwencji stanowić będą jedno finalne rozwiązanie informatyczne.

 
 
 
 
Sem VI
Sem VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
w
ć
l
1
2
 
 
 
15
     
2
2
 
 
 
30
 
 
 
3
Programowanie sieciowe 2 (dla innych bloków dyplomowania Programowanie sieciowe 1)
4
 
15
 
 
 
 
30
 
 
8
 
15
0
45
0
0
30

Blok obieralny: programowanie gier

opiekun bloku: dr inż. Paweł Kapusta

W ramach bloku obieralnego przekazywana jest wiedza dotycząca tworzenia gier, z nastawieniem na gry 2D i urządzenia mobilne. Uczymy podstaw i praktyk, bez których zrobienie dobrych gier jest dużo bardziej skomplikowane.

Technologie z których korzystamy są dostosowane głównie do programowania na Windows 10, Xbox One oraz na systemy mobilne iOS i Android na przykładzie frameworków DirectX Toolkit, MonoGame, SDL i Phaser, ale zdobyta wiedza będzie miała zastosowanie niezależnie od systemu operacyjnego lub wykorzystywanych narzędzi.

W ramach bloku omawiane są wszystkie podstawowe zagadnienia, których umiejętność jest potrzebna do własnoręcznego pisania gier, takie jak: pętla gry, wyświetlanie i animowanie obiektów 2D,  logika i wykrywanie kolizji, projektowanie poziomów oraz efekty dźwiękowe i graficzne z wykorzystaniem shaderów.

W ramach bloku poruszane są również zagadnienia związane z dostosowaniem interfejsu użytkownika do potrzeb urządzeń mobilnych, mikrotransakcjami i przygotowaniem aplikacji do sprzedaży na platformach Apple App Store, Microsoft Store i Google Play.

Więcej informacji: http://iis-mobile.github.io/

 
 
 
 
Sem VI
Sem VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
w
ć
l
p
1
1
 
15
 
 
 
 
 
 
2
2
 
10
 
15
 
 
 
 
3
2
 
10
 
10
 
 
 
 
4
3
 
 
 
 
10
 
 
20
 
 
8
 
35
0
25
10
0
0 20

Blok obieralny: Grafika i multimedia

opiekun bloku: dr Joanna Sekulska-Nalewajko

Blok „Grafika i Multimedia” zapewnia zdobycie umiejętności w zakresie tworzenia i obróbki informacji audiowizualnej oraz dalszego wykorzystywania jej w aplikacjach graficznych. W trakcie zajęć są poruszane tematy: tworzenia animacji komputerowej wspartej programowaniem w językach skryptowych; konwersji projektów animacji 2D do formatów filmowych lub obiektów HTML5 Canvas; budowania interfejsów graficznych; kreowania fotorealistycznych wizualizacji oraz animacji 3D; zasad profesjonalnego montażu filmów i ich udźwiękowiania.

Nabytą wiedzę można wykorzystać w tworzeniu gier i aplikacji graficznych na urządzenia przenośne; programowaniu aplikacji multimedialnych oraz przy post produkcji filmów. Osoby zainteresowane wyborem bloku powinny posiadać umiejętność programowania w stopniu podstawowym.

Mile widziane jest zainteresowanie grafiką komputerową oraz wrażliwość plastyczna. 

 
 
 
 
Sem. VI
Sem. VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
W
ć
l
1
2
 
 
 
 
10
 
15
2
2
 
5
 
15
 
 
 
3
1
 
 
 
15
 
 
 
4
3
 
 
 
 
15
 
15
 
 
8
 
5
0
30
25
0
30

Blok obieralny: Testowanie i zapewnienie jakości oprogramowania

opiekun bloku: dr inż. Radosław Adamus

Wybierając ten blok student zapozna się z zagadnieniami związanymi z metodami zapewniania jakości oprogramowania, których filarem jest testowanie. Oprogramowanie można testować na wiele sposobów, a każda z metod ma swoje wady i zalety.

W ramach bloku poruszane są takie zagadnienia, jak: testy jednostkowe, izolacja testu, testy integracyjne, testy funkcjonalne, testowanie aplikacji webowych, TDD, BDD, testy parametryczne, i wiele innych. Tematyka przydatna jest tak dla tych, którzy chcieliby pracować na stanowisku testera, jak i programistów.

Dodatkowo zapewniamy, że zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych środowisk programistycznych i narzędzi, które stosowane są w branży IT w codziennej pracy nad rozwojem oprogramowania.

Więcej na temat bloku na stronie Koła Młodych Informatyków

 
 
 
 
Sem. VI
Sem. VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
W
ć
l
1
5
 
15
 
45
 
 
 
2
3
 
     
15
 
15
 
 
 8
 
15
0
45
15
0
15

Blok obieralny: Grafika sieciowa

opiekun bloku: dr Joanna Sekulska-Nalewajko

Przedmioty zostały tak dobrane, aby przedstawić studentom spektrum zagadnień tworzenia grafiki wektorowej i rastrowej dla potrzeb aplikacji sieciowych. Podczas zajęć studenci poznają mechanizmy tworzenia grafiki przy pomocy różnych języków programowania, w tym skryptowych, wraz z zastosowaniem różnych bibliotek.

W programie bloku znajduje się: generowanie dynamicznych elementów sieciowych interfejsów graficznych, tworzenie aplikacji sieciowych i ich graficznych składników, tworzenie scen 3D przeznaczonych na potrzeby sieciowych gier 3D oraz integracja grafiki z dokumentami sieciowymi.

Osoby zainteresowane wyborem bloku powinny posiadać umiejętności w zakresie programowania w językach obiektowych i skryptowych.

 
 
 
 
Sem. VI
Sem. VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
W
ć
l
1
2
 
 
 
15
 
 
 
2
2
 
15
 
15
 
 
 
3
1
 
 
 
 
 
 
15
4
3
 
 
 
 
15
 
15
 
 
8
 
15
0
30
15
0
30

Blok obieralny: Przetwarzanie i rozpoznawanie obrazów

opiekun bloku: dr hab. inż. Anna Fabijańska, prof. PŁ

Blok stanowi wprowadzenie do zagadnień wizji komputerowej. W ramach zajęć studenci zapoznają się z metodami akwizycji obrazów, sposobami reprezentacji obrazów cyfrowych oraz popularnymi algorytmami przetwarzania i analizy obrazów. W szczególności, omówione zostaną metody poprawy jakości obrazu, filtracja obrazu, techniki segmentacji obrazu oraz deskryptory obiektów w obrazach binarnych.

Studenci poznają także popularne algorytmy konstrukcji klasyfikatorów oraz zapoznają się z możliwościami przetwarzania w systemach komputerowych informacji nieprecyzyjnych i realizacji mechanizmów uczenia się z wykorzystaniem teorii zbiorów rozmytych, logiki rozmytej oraz sztucznych sieci neuronowych. Nauczą się także stosować ww. metody w celu rozwiązywania praktycznych problemów inżynierskich związanych z przetwarzaniem i analizą obrazów.

 
 
 
 
Sem. VI
Sem. VII
l.p.
Nazwa przedmiotu
ECTS
e
w
ć
l
W
ć
l
1
2
 
15
 
15
 
 
 
2
Przetwarzanie obrazów (I-16) 5   20      
 
20
3
Systemy Inteligentne 1   10   10      
4
  8   45   25     20

powrót do góry